Nytt år och nya möjligheter

Man slutar aldrig hoppas på att man kan förändra sig…

Jag vill i alla fall att det här året ska bli ett bättre år än 2010. Har gått upp och ner på vågen lite grann men inte mer än tio kilo på det mesta. Det låter mycket och är också det, men när man som jag har över sextio kilo för mycket att bära på så känns inte tio kilo så mycket.

Nu blir det ändring på det. Bra mat ska in i huset och den dåliga maten ut. Utan undantag. Jag kan inte ha det hemma och då får min käre man bara vara solidarisk. I alla fall till att börja med tänker jag. Tills jag är ordentligt inne på att det är LCHF som jag äter. Inget annat.

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Nabi
    Jan 02, 2011 @ 07:00:58

    Hej! Jag är själv inne på samma linje, men har inte så stor övervikt. Dock har jag kämpat med vikten och måendet hela livet, framförallt matsmältningsproblem, som helt försvinner när jag äter LCHF-aktig mat. Jag skulle någon gång vilja gå ner de kanske 10 överviktskilona jag har bara för att känna hur det känns… jag brukar gå ner 3-4 men sen börjar jag äta för mycket/fel igen.

    Har en väninna som lyckats få väldigt bra fart på viktraset med ”fakiren”, d v s hon äter enbart kött/fisk/ägg och smör i några veckor (hon har 80 kg att ta bort). Kan vara bra som kickstart.

    Kul att läsa din bogg och lycka till med 2011!

  2. ACE
    Jan 16, 2011 @ 19:14:39

    Av vad jag kan utläsa av det du skrivit tidigare om vad du äter så tror jag att du äter för mycket protein och för lite fett. Jag såg att du hade skrivit att du ätit ca 350g entrecote? Jag, min man och våre två barn 7 & 10 är äter ungefär 600-700 g (vikt innan tillagning) tillsammans och då kan det även bli rester över. Så fundera på om det är så att du kanske äter för mycket och att det är därför som du inte går ner som du vill. Tillsätt istället lite mer rent fett.
    Sen så kan 6 koppar kaffe med grädde bli väldigt mycket kolhydrater om man tar en rejäl skvätt i varje kopp…

    Lycka till!

    • millisb
      Jan 16, 2011 @ 20:57:59

      Tack för inspelen ACE!
      Min man har påpekat det samma med tanke på grädden, och den har jag minskat på rejält, och står nu med tre liter grädde, varav en har gått ut på datum för länge sedan, den andra litern håller på att göra det, medan den tredje har tre-fyra dagars livstid ännu…
      När jag äter 350 gram (rå vikt) entrecôte på en gång så blir jag mätt ganska länge, det ger mig ca 70 g protein, och det är helt ok… Jag väger trots allt över 130 kilo, och med ett behov på ca 1 g/kg så håller jag mig till det jag ska. Brukar inte äta så mycket på en gång, håller mig som oftast till ca 250 g rå vikt vilket utgör 50 g protein.
      Vill försöka äta LCHF utan att behöva väga och mäta hela tiden som jag har gjort tidigare. Märkte också när jag hade ätit min köttbit att det blev för mycket 😉 Men det gav mig erfarenhet det också.

    • ACE
      Jan 16, 2011 @ 21:03:17

      Jag väger själv nästan 150 kg och jag äter som sagt inte så mycket kött… 🙂 Jag mäter och väger inte alls utan försöker äta ”normala” portioner av ”kött” och så tar jag rejält med fett till samt nån typ av grönsaker.

      Grädden kan du frysa in i plastpåsar och slänga i maten när du gör gräddsås så behöver den inte bli dålig…

  3. millisb
    Jan 16, 2011 @ 21:30:06

    Tänkte inte på att frysa in grädden, men det ska jag ta och göra nu med en gång!
    Tycker det är svårt att veta vad som är normala portioner, efter att jag har varit delvis matmissbrukare i många år. Men jag lär mig nog efterhand!

    • ACE
      Jan 16, 2011 @ 22:07:47

      Jag har också haft svårt med ”normalportioner” men jag försöker att titta på hur andra tar för sig… 🙂

RSS Kostdoktorn

  • Plocktallrik med räkor och ägg
    6 gStrikt LCHF71% Fett25% Protein3% Kolhydrater6 g kolhydrater / portion1 {"@context":"http:\/\/schema.org\/","@type":"Recipe","name":"Plocktallrik med r\u00e4kor och \u00e4gg","description":"En snabbfixad m\u00e5ltid med r\u00e4kor, \u00e4gg och konserverad kron\u00e4rtskocka. Perfek […]
