Besök hos Fedonkliniken

Hjälp och hjälp… Det är så tråkigt att inte läkarna håller sig uppdaterade med ny forskning. 

Blev mött med den gamla vanliga ramsan om att mättat fett är farligt och att det är bättre med raps/olivolja… Plus att fruktsocker är bättre än vanligt socker.

LÄSER INTE FÄRDIGUTBILDADE LÄKARE FORSKNINGSRAPPORTER???

Jag blir så arg.  Trodde kanske att den här kliniken hade fått med sig lite nyheter från forskningsvärlden…

Jaja, men fick i allafall möjlighet att ta en massa prover och bara det kostar ju normalt sett en del, så det blir nog bra. Så får jag försöka bearbeta människan (läkaren) på sikt i stället. 

Så nu ska jag sätta igång med ett nästan-LCHF-upplägg, men jag vill verkligen följa upp detta. Nu ska jag ju få hjälp, även fast jag har gjort liknande försök tidigare, fast då har det varit lågkalori, nu är det lågkolhydrat, fast inte så viktigt med fettet. Hon rekommenderade magert kött. Herregud, alltså! Jag blir ju förskräckt. Inte bra att läkarna inte håller sig uppdaterade med ny forskning. Men då får vi göra det själva!

Denna människa har alltså utbildat sig till läkare men vet ingenting om människans utveckling?! Fast hon kommenterade att vi har ju inte varit lantbrukare i mer än 10 000 år. Så lite har hon väl fått med sig. Det är skrämmande!

Dagen idag bjöd alltså på lite nyheter. Hellre gammalt nytt. 

De hade en s.k. ”Tanita”-våg på kliniken, och den fick fram någon slags fördelning av kroppsmassorna:

BMI 44,7
BMR: 2008 kcal
Impedance: 422 Ω (ingen aning vad det är…)

Fat%: 52,1 %
Fat mass: 65,7 kg
Muscle mass: 15,2 kg 

Desirable range
Fat%: 21-33 %
Fat mass: 16,2-29,8 kg 

Ja, det där var dagens resultat. Mitt mål är att gå ner till 29,8 kg fettmassa, vilket betyder minus 35,9 kg fett. Så försvinner väl gärna lite vatten också, och muskelmassan ökar. Vi får se vad slutresultatet blir!

Jag fick också mätt blodtrycket, och som jag misstänkte så ligger jag ganska lågt där, 94/79. Pulsen ca 70 på förmiddagen. På morgonen ligger den oftast runt 60… 

På tisdag ska jag tillbaka för att ta blodprov, det ska bli väldigt intressant att få veta lite mer om mina värden nu. Tog ju några prover hos min familjeläkare tidigare, lägger in siffrorna här. Provsvar från den 19 december 2008:

TSH:           2,71       (±1)
FT4:          16,2        (11-22)

Kolesterol:      5,1  (<5,0)
HDL:              1,4     (<1,3)
LDL:               3,3  (<3,0)
Triglycerider: 1,33   (< 1,7)
LDL/HDL-kvot: 2,36   (<1,5) 

Glykose:       5,2     (>=6,1)

Jag har också planer om att sätta upp en timmes träning i veckan till att börja med. Jag har ju alltid varit så entusiastisk, planerar flera träningstillfällen i veckan och får jättedåligt samvete när det inte blir något av.

Jepp, så var det. Nu såg jag på klockan och det är nattadags, ska ta och lägga mig nu, lång dag i morgon!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. contralto
    Maj 07, 2009 @ 22:40:46

    Oj, vilken antiklimax! Du som var så taggad och hade förhoppningar om att de inte var fettskrämda.

    Men de är inte unika på något vis. Just det där att läkare inte tycks hänga med i de senaste rönen, eller ens tänker själva och funderar lite djupare på vår härkomst, vad som är artriktigt för oss o s v, är så TYPISKT!!!

    Själv hade jag glädjen att få rätt bra gehör hos doktorn idag, men å andra sidan var jag ju inte där för kostens skull. Han var allt lite orolig över mina värden, men jag kunde lugna honom.

    Man undrar när ekvationen ska gå in. Att mättat fett skulle vara farligt för oss, som själva består av just det är ju helt corny!

    Må gott vännen. Kram!

  2. millisb
    Maj 14, 2009 @ 14:08:23

    Ja, det tog faktiskt all motivation att besöka den läkaren, just nu har jag ingen inspiration att tänka viktminskning. Men det ska ju inte vara upp till en läkare att förstöra mitt liv. Får satsa på att ta igen det förlorade nu.
    Men det förvånar mig verkligen att läkare som per definition har kunskap om människokroppen vet så lite om vad vi bör äta och inte…
    Jaja, dags att ta nya tag!
    Kramar

RSS Kostdoktorn

  • Ny veckomeny som kombinerar vegetarisk och ketogen kost
    Våra veckomenyer ger dig allt du behöver för att lyckas med LCHF. Veckomenyer, recept och inköpslistor – ingen planering behövs! Anpassa eller hoppa över måltider – recept och inköpslistor anpassas automatiskt.Vi har nu 38 veckomenyer tillgängliga – inklusive strikt ketogent, måttlig LCHF, vegetariskt, mejerifritt eller Team Kostdoktorns favoriter – vi lägge […]
