Måndag igen

Ja, så är det måndag igen. Helgen var full av aktiviteter så jag hade inte tid att skriva här. Men nu är jag hemma mellan jobb, och kan skriva några rader.

Har nu bestämt mig för att göra en riktig satsning på viktminskningen, och kommer från torsdag att delta i ett upplägg som Fedon-kliniken i Norge har. Detta ska jag göra tillsammans med min man, som har samma problem som jag har med vikten. Den här kliniken har god erfarenhet med kolhydratkänsliga personer, och dess filosofi är nära LCHF så därför vill jag satsa på dem. Tidigare kontakt med läkare har det alltid koncentrerats om lågt antal kalorier, vilka var mindre intressant, men nu vill jag verkligen lägga om min livsstil så att jag går ner i vikt.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. contralto
    Maj 05, 2009 @ 09:16:31

    Jag var inne och kikade lite på Fedon-Lindbergs sida. Är de positiva till ”lavkarbo” tycker du?

    De skriver ju t ex att fruktos är mindre skadligt än sackaros, men allt vad jag har hört är ju motsatsen.

    Tänker bara att det kanske kan bli svårt att hålla linjen, om Fedonmetoden sanktionerar saker som egentligen inte är så bra…

    Men jag ska inte vara pessimist eller olyckskorp, självklart ska du och mannen söka stöd och hjälp som passar er! Och jag önskar er båda lycka till.

    Skriv och berätta här sen! Jag är jättenyfiken!

    Kram!

  2. millisb
    Maj 05, 2009 @ 11:51:24

    Hejsan!

    Så roligt att se dig här igen, har saknat dig. Hoppas att du mår bättre nu. Har tänkt en massa på dig de senaste dagarna.

    Jag vet att Fedon är positiva till fruktsocker, de har t.o.m. sitt eget. Men eftersom jag är av annan åsikt och inte äter socker i några stora mängder ens när jag halkar av banan så tror jag att jag ska klara mig med sukrin om det blir aktuellt att söta något 😉

    De har en relativt fri syn på kolhydrater, och menar att de inte ska uteslutas från kosten helt, men att det ska vara ett kontrollerat intag.

    Själv klarar jag inga kolhydrater alls nu, har ju ätit nästan inga i långa perioder de sista 20 månaderna och det har gett mig total intolerans, går upp flera kilo bara jag ser på en kolhydrat…

    Så vi får se vad det blir till. Om jag kan få hjälp att hitta en medelväg så hade det ju varit fantastiskt. Och att faktiskt komma igång med viktminskningen på allvar.

    Orkar inte drassa runt på de här kilona mer, nu blir det stopp och min man är med på noterna. Och jag tror jag behöver någon som kan vara där för mig i vardagen.

    Naturligtvis kommer jag att fortsätta blogga om det!

    Kram!

RSS Kostdoktorn

  • ”Det har varit ett underbart och ögonöppnande halvår”
    Marinas LCHF-efterrätt Kan LCHF göra att du får några nya hål i skärpet och göra dig mer produktiv på jobbet? Och kan det få dig att vara mindre vresig och slippa sötsuget? Det är vad Marina skulle säga om du frågar henne: Läs vidare → Inlägget ”Det har varit ett underbart och ögonöppnande halvår” dök först upp på Kostdoktorn.
