Danskarna går före

Nu ska danskarna införa skatt på socker, de äter 60 kilo socker per person och år, vilket är 15 kilo mer än det svenskarna sätter i sig enligt artikeln. I Norge förbrukar varje norrman i genomsnitt 28,9 kilo socker och choklad på ett år, i tillägg till 64,9 liter läsk! Det är en halv liter var tredje dag. Helt otroligt. Fast detta är ju hela befolkningen, de allra minsta och de äldsta har ju inte samma förbrukning så det är nog ganska mycket mer per person egentligen. 

Jaja, skönt at jag inte är lika beroende av Pepsi Max som jag brukade vara. Nu kan jag dricka det någon gång ibland utan att få sug hela tiden. Även om jag vet att det inte är det bästa jag får i mig, och inte är det speciellt gott, men vanans makt är svår att bryta.

I dag har jag haft en lite smådålig dag. Kom upp senare än planerat och det förstörde hela dagen. Därför ska jag gå och sova redan nu. Har ju varit på jobb till 23:50, och var hemma vid tolv så jag är inte så sen som det kan verka… 😉 I morgon vill jag få något gjort!

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. contralto
    Apr 22, 2009 @ 08:11:07

    Ja man tror knappt det är sant att vi äter så mycket socker! Inte klokt!

    Danskarna är ju föregångare i mycket vad jag förstår. De har väl förbjudit industrihärdade fetter i livsmedel tror jag, men kan ha fel här. Såg något på TV om detta för en tid sedan.

    Har just ätit färskt bogfläsk till frukost. Stekt i massor av smör och med bara salt och peppar på. Överjordiskt gott, det slår socker med flera hästlängder! 🙂

    Ha det gott! Kram!

RSS Kostdoktorn

  • Att behandla patienter med paleokost
    4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor33%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster216 visningar Physicians for Ancestral Health är ett nätverk med läkare som använder riktig mat som behandling. Här förklarar de fördelen med att ha ett nätverk med likasinnade läkare som behandlar sina patienter med livsstilsförändringar. Se hela videon ovan (transkription […]
