Chipsfusk

Usch, tur att jag inte äter chips. Har aldrig varit någon storkonsument av dessa potatisprodukter, och tur är väl det. Fulla av smakförstärkare och andra gifter är de. Allt enligt artikeln med Mats-Eric Nilsson i dagens Aftonbladet.

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. contralto
    Apr 21, 2009 @ 21:43:30

    Ja huga, av allt skräp som finns så är väl chips och snacks det allra värsta tycker jag.

    Inte ens solrosoljan är särskilt hälsosam för oss, även om många vill få oss att tro det. Och alla krydd- och mjölblandningar som eländet doppas i sen! Fy för den lede!

    Nä, tacka vet jag äkta fläsksvålar! Det är det enda snacks vi äter, förutom lite macadamianötter ibland.

    Jag mailade en dansk fläsksvålstillverkare för en tid sedan och frågade vilket fett svålarna friterades i. Svaret kom från en Preben, och han kunde berätta att de minsann friterades i sitt eget fett! ”Det er det rene naturprodugt!”.

    Och det har han banne mig rätt i!

    Kram!

  2. millisb
    Apr 22, 2009 @ 00:24:38

    Precis, här i huset kommer det nuförtiden inte in annat än friterade fläsksvålar heller, och sist fick jag tag på en dansk sort, har inte fått smaka dem ännu, men hoppas de är goda.

    Och att de gör reklam för solrosoljan blir nästan lite patetiskt, eftersom dess eventuellt goda inverkan på människan uteblir efter upphettning… Jaja, stackars oss konsumenter, inte lätt att orientera sig i denna djungel av halvfabrikat och industriprocessad mat.

    Absolut härligt svar från ”Preben”, det är precis så det ska vara! Kommer du förresten ihåg vilket märke det var?

    Kram,
    Millis

  3. contralto
    Apr 22, 2009 @ 10:57:52

    Hej igen! Glömde svara på din fråga, förlåt!

    Tror det var svålar av märket Lyka. Jag googlade fram epostadressen till Lyka A/S.

    En del använder krossade/malda svålar till panering. Jag har inte testat det än, men funderar på det. Tror säkert det är gott, men om man panerar fisk med det så kanske det blir lite märkligt…?

    Kram!

RSS Kostdoktorn

  • Att behandla patienter med paleokost
    4,7 av 5 stjärnor5 stjärnor66%4 stjärnor33%3 stjärnor0%2 stjärnor0%1 stjärna0%6 röster216 visningar Physicians for Ancestral Health är ett nätverk med läkare som använder riktig mat som behandling. Här förklarar de fördelen med att ha ett nätverk med likasinnade läkare som behandlar sina patienter med livsstilsförändringar. Se hela videon ovan (transkription […]
